Isnin, 2 November 2009

Rawatan ke atas pesakit lumpuh

Pada hari raya ke-4 yg lalu, aku bsama seorg lg adik perempuanku beserta ahli keluargaku yg lain telah pergi membuat rawatan ke atas seorg pesakit lumpuh di Kg.Sentosa, Maran..pesakit tersebut bernama Kembang berusia lebih 70 thn..makcik Kembang sakit lumpuh sejak 3 bln yg lepas..tk boleh bgn berdiri dan terpaksa bergerak menggunakan tenaga kedua tangannya secara mengengsot utk ke bilik air dan sebagainya..

ni sebenarnya first treatment aku wpun aku dah guna produk ni hampir selama 6 bulan..tp aku tk pernah buat rawatan sebelum nih kerana tk confident dan tk ada keberanian utk mcuba..maklumlah bila melibatkn penyakit nih..mcm2 terlintas dlm fikiran..takut itulah, takut inilah..hehe..

tp pd kali ni, aku sendiri pun tk tahu dari mana datangnya keberanian dan semangat aku utk mencuba buat rawatan ke atas pesakit tersebut..pesakit ni bukannya org lain jugak..ada kena mengena dgn adik ipar aku..so dia mintak tlg sgt dgn aku agar mencuba buat rawatan ke atas nenek saudaranya itu..

kelemahan aku kalau org dah mintak tlg mcm tu, tk mampu nk menolaknya..org dah mintak tlg kan, wpun tk ada pglmn lgsung membuat rawatan, cuma aku pernah ikut upline dan tgk dia buat rawatan ke atas pesakit lumpuh pd beberapa bulan sblm itu..tu pon g tgk dan amik gambar je..sikit pun aku tk sentuh sebab msh takut2 lg..hehe

so, bila adik ipar mintak tlg ni, apa lg alasan aku nk bg..tk ada org lain yg nk dharapkn, so aku niatkan 'lillahitaala' ingin bantu setakat kemampuan aku..tawakkal je la..niat betul2 nk tlg dia..tk kisah lah mcm manapun, jd ke tk jd ke belakang kira..dgn hati yg betul rela dan ikhlas aku meneruskn misi pd pg raya ke-4 tersebut..

aku menggunakan 6 biji pendant dn sebiji flask utk mandi aku memulakan rawatan dgn merendam 2 biji pendant ke dalam besen terlebih dahulu selama 20 minit utk rawatan bahagian kaki..2 biji lg aku pakaikan di depan dan di belakang..2 biji lg dgenggam d kedua2 belah tgn..selang 5 minit sekali pesakit diberi minum air daripada flask..

urutan dilakukan hanya di bahagian kepala pesakit..kepala dan bahagian badannya dibasahkan dgn menggunakan flask dn air yg direndam pendant td.,.manakala di bahagian kakinya hanya dibasah2kan dgn air rendaman pendant shj..selepas 30 minit didapati perubahan pd bahagian tangan kirinya sudah boleh diangkat tinggi, sedangkn sebelum itu, pesakit mengadu tk mampu mengangkat tgn kirinya kerana sakit dn ini sgt menyukarkn terutama bila nk pakai baju..

setelah hampir 1 jam membuat rawatan, perubahan yg sgt2 mengejutkan aku sendiri dan org lain yg ada dlm rumah tu, pesakit tersebut boleh bangun dgn tenaganya sendiri dan boleh berjalan keluar dr bilik tidurnya menuju ke beranda luar! kelihatan pesakit terlalu bersyukur dan gembira dgn perubahan tersebut, terasa sgt simpati krn sambil menitiskan air mata beliau menyatakan hasratnya utk pulang ke kgnya d terengganu..(beliau tk pnh blk sejak sakit) beliau terlalu merindui kg halamannya..alhamdulillah bersyukur kpd Allah SWT krn dgn izinNya lah keajaiban ini boleh berlaku..aku sendiri tidak menyangka sebenarnya..inilah pengalaman pertama aku dan sgt gembira krn terasa spt dah dpt bantu meringankan beban pesakit dn keluarganya..alhamdulillah..secara tk langsung pengalaman pertama ni memberi semangat dan keyakinan pd aku utk melakukan rawatan yg seterusnya selepas ini..betul kata pepatah..kalau tk dipecahkn ruyung manakan dpt sagunya, tk cuba tkkan tahu..so tepuk dada tanya selera..segalanya telah terbukti tp syg tidak ada gambar yg dpt diuploadkan krn mslh teknikal..insyaAllah bila2 nanti akan diupload gambar yg berkaitan dgn rawatan spt ini..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan