Rabu, 21 Oktober 2009

sabarla anakku..

malam ni, kerana ketiadaan air, kami makan kat luar lg..
ada rakan bgtau satu tempat yg agak sedap dan murah..
so planning malam nih nk g cuba try test lah..
erm..alhamdulillah..bolehla bagi 3 bintang..
ada rasa dan blh makan la kata org..
sambil2 mkn bersembang dgn haziq..
dia duk minta belikan pensil picitnya yg baru..
katanya kwn pinjam tk pulangkan...
aku mcm biasa la..
duk berleter itu ini..
sedap berleter duk teringat pen yg aku baru beli pun
hilang entah ke mana..
dah byk kali beli..
asyik hilang je..
letak dlm handbag pun blh hilang..
mula duk tersenyum sendiri..
marahkan anak..
tk sedar diri sendiri pun sama..
barula reda sikit rasa nak marah dan berleter tuh..hehe
terus bagitau dia..
nanti2la kita g beli kat kedai mana2..
dia ajak g giant mlm ni juga..
so slow talk la dgn dia..
boleh tak haziq sabar sikit je lagi..
insyaAllah nanti ada masa kita pergi beli..
kat maidin ke..atau mana2 kedai yg kita
akan singgah nanti..
haziq pun tersengih mdgr jwapan lembut aku..
dia pun da mula faham..
tadi waktu aku berkeras dia pun nak berkeras
jugak..mintak dan terus mintak..
bila da ckp baik2 mcm nih barula dia ok sikit..
erm..tetiba..da abis makan tuh..
terkeluar dari mulut dia soalan
yg buat aku mula terkedu..
'mama' agaknya ada tak org lain
yg kehidupan dia sama
mcm haziq ni???
tak ada ayah, tak ada adik..
sorang2 je..
adus..knpla soalan itu yg ditanyakan pada aku..
syahdu benar rasanya..
mujurla aku ni dalam kategori org
yg kuat semangat la jugak..
agaknya kalu org yg
lemah semangat dah terus
mengalir air matanya..
aku mencari kekuatan dan ruang utk
menjawab soalan anakku itu..
ku jelaskan padanya satu persatu..
haziq..bersyukurlah haziq masih punya mama..
ada org lain yg langsung tak ada ibu dan ayah..
kisah Nabi Muhammad yg mnjadi yatim piatu
sejak kecil lg..
dia mendengar ceritaku dgn teliti dan khusyuk sekali..
diselangselikan dgn soalan bila dia
tidak memahami sesuatu..
sabarlah haziq..
ini ujian utk kita..
apalah yg dirasakan
anakku ketika ini agaknya..
kalaulah aku dapat menghilangkan
segala perasaannya itu..
namun mungkin dia terasa kekurangan
dan kehilangan sesuatu..
moga anakku tetap tabah menghadapi
suratan ini..

4 ulasan:

  1. haziq dah besat..sikit2 soklan menusuk jiwa dia akan tanya..tapi nasib baik mama dia tabah..kalau la kaknisah...7hari 7mlm begenang tak kira la smpai bila2 pon...nak2 skang ni tetibe jer sayu..esp bila dgr lagu2 broery..sorry cikAni, kdg2 perasaan tu dtg, tak tahan....neway, thumbs up cikAni jadi contoh yg baik buat Haziq!

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah Haziq punya ibu yang sabar dan tabah. Anak-anak dah besar mcm itulah kan. Mcm2 soklan keluar dr mulut petah mereka. Mcm2 perangai juga setiap drnya.

    Aku anak 4 kdg terasa mcm huru hara walaupun sebenarnya mcm2 ragam,kebisingan dll itulah nikmat Allah beri pada kami.

    Semoga kita terus tabah dan sabar mbesarkan anak supaya mrk mjadi anak-anak soleh ye Ani.Insya Allah, Amin

    BalasPadam
  3. Nisa: bukan senang berada di tempat c ani skrg..tk semua org mampu melaluinya..namapun dugaan..nk tk nk kena kuat dan tabah menghadapinya..sampai ke hari ni, setitik air matapun c ani tk pernah tumpahkan di depan haziq..kalau nangis time duk sorg2..time bwk kete kalu dgr lgu kngn kami tu pon time sorg2..time dia ada tk leh feeling..nanti dia pon akn lemah smgt bila tgk mama dia sedih..lg satu,biar kita bahagiakan org dgn senyuman kita:)

    lagu2 broery tu lagu2 kegemaran arwah..sapepun akn tersentuh bila mendengarnya..c ani ni lagi lah..arwah suka nyanyi lagu broery waktu dlm kete pastu buat seolah2 nyanyikn utk kita..sabar je lah tengok ekspresi muka dia tgh menyanyi dan tersengih mcm tu..erm..sedar tk sedar dah nk masuk 3 thn dia tinggalkn kita..moga arwah ditempatkn bersama para solehin..amiin..

    BalasPadam
  4. Aina:alhamdulillah aku diberi kekuatan utk menghadapi dugaan hidup ni dgn sabar dan tabah, insyaAllah..moga aku terus kuat dan tabah..

    erm..ko beruntung sebenarnya..anak itu adalah anugerah Allah yg tk ternilai..aku seronok tgk org ada anak ramai..mcm2 keletah dan karenah..apepun mgkn ada hikmah di sebalik kekurangan aku yg tk punya ramai anak ni..

    moga kita sama2 dapat mjadi role model yg baik utk anak2 kita, mjadi ibu yg sabar dan tabah dalam membesarkn mereka hingga mereka membesar sbg anak yg taat dan soleh..amiin..

    BalasPadam