Isnin, 3 Ogos 2009

journey to seremban..

lebih kurang sebulan yang lepas, aku telah menerima sms drpd brother in law aku dari seremban..beliau menjemputku hadir ke majlis tahlil arwah dan menyambut awal ramadhan yg akn diadakan di rumahnya pada 1 Ogos 2009 (Sabtu)..

walaupun agak sibuk sedikit kebelakangan ini dgn keje dn juga bisnes, aku bertekad utk mghadirkan diri pada majlis tersebut, doaku dlm hati moga tiada aral untuk aku hadir pd hari tersebut..niatku cuma satu..untuk mengeratkn lagi hubungan silaturrahim antara kami wpun arwah sudah tiada lebih 2 tahun..nawaitu hanya kerana Allah Taala..lagipun aku tk nak hubungan anak aku dgn family sebelah arwah menjadi renggang hy krn kesilapnku yg tdk mampu meluangkan masa bsama mereka..jadi, inilah peluang yg terbaik yg patut aku ambil utk saling bertemu dn merapatkn ukhuwwah..

alhamdulillah tiba masanya, aku dpt menepati janjiku utk membawa anakku ke sana..aku membawa dua org kakak iparku dari sini..aku rasa mcm jd tanggungjwb aku membawa mereka stlh arwah tiada..ngah memg payah nk pegi kalau tiada org yg bwk dia, embong pulak kebetulan suaminya ada keje, jd tk boleh nk pegi sendiri..kami berkonvoi dua buah kereta menuju ke seremban dgn melalui jln ke KL..aku tk confident nk ikut bukit putus tuu..lgpun kalau ikut h/way relax skit..

mak mertua aku yg terlalu baik hati tk lupa bawakan aku buah2an dr kg..byk yg dikirimkn melalui anaknya hari tu..terima kasih mak..sayang mak sangat2..sy tkkn lupa pesan mak sebaik arwah pergi, kata2 mak tu sy tkkan lupakan sampai bila2..hari pemergian arwah ,mak berkali2 berpesan padaku..'awak jgn berubah dgn mak , buat mcm menantu yg lain jgk!' sambil menitiskan air mata mak mengucapkan kata2 yg terlalu bermakna buatku...terasa kasih sygnya yg begitu menebal padaku..aku sambut kata2nya dgn raungan dan tangisan..'tak mak! mak jgn risau, sy takkn berubah..mak dah mcm mak sy sendiri! 'kami yg ada di dapur pd waktu itu semua mgalirkan air mata, terasa sebak, wpun aku masa tu aku rasa btl2 keseorgn berada di rumah mak..tgk kiri, tgk kanan, dh kurg seorg ahli dlm rumah itu..

sekarg ni rumah tu pun dh pun direnovate sebahagiannya..bilik lama aku pun dh berubah wajah..tiada lagi kenangan lama di situ..aku sedikit tersentuh melihat perubahan rumah itu..tp tkpela, itu semua hajat mak, dah lama mak berhajat nk baikpulih rumahnya..emm..tk sbr nk blk raya nanti, pasti meriah sambut raya d rumah baru!tahun ni giliran mana eh??he3 aku masih ikut giliran wpun arwah dh tiada, cuma thn lps aku tk dpt bsama mereka krn ada hal lain yg tk dpt dielakkan..

berbalik pada cerita perjalanan kami ke seremban baru2 ini..mcm2 hal nk sampai ke KL tu..kebetulan pulak aku ada janji dgn seorg teman bisnes nk amik brg dgn dia bila da sampai KL..dr mula nk bertolak tu dh mcm2 hal dah, nk tunggu adik ipar selesai mgambil buah dr kg utk dibawa ke seremban..so bertolak pun dah lambat..pastu janji dgn dia jumpa kat R&R temerloh, kena tunggu kt situ lbh kurg 45 minit jugakla..pastu, adik ipar ni dah janji pulak nk hantar buah pd kwn dia yg duk di bentong tu, n dia kata blh mkn kt kedai mkn sana terus, sup tulangnya sedappp..emm aku pun ikut je lah, wpun aku pun risau jgk dlm hati ni, psl dh janji dgn kwn td..janji kul 8 lbh akn sampai KL, kul 9 msh lg duk di kedai mkn tuu..punyela lambat service kt situ, kena tunggu setengah jam baru dpt mkn..huh sabar je la..

dlm kul 9 tu, dpt cal dr member td, agaknye dia pun hairan apsal tk cal2, janji sampai nk cal, kbetulan dia pun ada hal lain jgk mlm tu, serba slh aku dibuatnye, rasa mcm susahkn dia pulak..sori eh:)pas mkn tu, ingat nk rushing terus ke KL, jalan pulak jammed, 2 tempat ada sekatan jalan..sabo je lah aku ni..aku tk pnh pulak kena mcm ni, ujian betul..dah hampir2 nk sampai di gombak tu, anak adik ipar tadi pulak muntah, terpaksala berhenti sekejap dkt R&R gombak tu..kalut dibuatnye, dh settle tu, ingatkn dh tkda apa, blh teruskn perjalanan dgn lancar, rupa2nye ada lg sekatan jalan diorg buat betul2 dkt jalan nk ke batu cave tu, jln utama org nk masuk KL dn ke lebuh raya DUKE..tgk jam dh hampir pukul 11 mlm, aku dahla tak tau jalan nk ke putra height, umah k nisah(anak embong)..mana nk janji jumpa kwn ni td, dia dah la nk bergerak kul 11 mlm, aku agak2 mesti dh tk sempat dh nk jumpa nih..so tkpelah lain kali je la amik brg tu..tgh2 bckp dgn dia, aku dh tersalah masuk jalan!hah sudah..terlepas jalan masuk ke lebuhraya DUKE!patutnya masuk kiri, sebab tk fokus aku jalan terus..mujurnye aku ni jenis berani jgkla, kt dpn tu, gamble jer amik jaln u turn blk, tawakkal je lah, mtk2 jumpa blk jln td..alhamdulillah jumpa jgk akhirnya..psl brg aku tu dia kata minggu depan la baru blh pos..atau dia singgah kuantan on t way blk nanti..ikutla mana2 la..kelakar la pulak, kalu dia pos aritu aku dh dpt brg tu dah..ingatkn blh dpt by hand jer..huhu sori skali lg ye awak..silap plan...:)

ingatkn habis kt situ je, rupa2nya nk cari rumah k nisah pun 1 hal jgk..dh tersesat jalan beberapa kali dah, last2 sampai kt stesen petronas seksyen 7 tu, aku nekad tel dia suruh amik je lah, dh tk sanggup meredah dn mencari jln..jam pun dh pukul 12 mlm..dah pakai pendant Quantum Fusion Excel ni tak adala rasa penat..memg rasa bertenaga btl, cuma rasa letih emosi..dh mcm2 ujian nk sampai ke umah anak sedara nih..

pg esoknye dlm kul 9.30 pg, kami semua bertolak ke seremban..alhamdulillah perjalanan lancar je cuma ada sekatan dkt jalan nk masuk ke seremban tu, kete tk byk, so kejap je la..akhirnya sampai jugk ke umah long..sampai jgk awak ke sini ye ani, kata long, long tersenyum lebar memandang aku, long mcm tu lah, suka sgt kalu org dtg umah dia..layanan memg first class lah...long ni suami isteri pandai masak..memg sgaja kosongkn perut haritu sbb nk mkn masakan diorg..sgt special jamuan hari tuh..hujan sikit2 tu tk mengganggu perjalanan majlis tuu..

satu lg perkara yg menggembirakan aku, haritu dpt jumpa dgn wife kwn baik arwah suami..diorg duk dkt2 umah long jgk..so matlamat aku ni kira two in one la..diorg selalu dtg singgah umah aku kalau nk blk ke kelantan time2 cuti n raya mcm tu..aku pulak tk pnh sampai lg umah diorg..so tknak lepaskn peluang utk menziarah diorg jgk, awl2 aku dh tel k nini bgtau nk dtg..kebetulan kwn arwah outstation ke India selama 3 bulan..so wife dn anak2 dia je la yg ada..diorg dn arwah memg dh berkawan baik sejak sama2 buat degree di Korea lagi..hubungan diorg sgt rapat hinggakn kwn arwah ckp, tkkn putuskn hubungan kami ni wpun arwah dh tiada..tersentuh hati aku mendengarnya..aku sgt2 menghargainye..so aku hrp moga ikatan persahabatan antara kami ni akan kekal sampai bila2..bila arwah sakit, kwn inilah org yg mula2 sekali aku tgk menangis di tepi katil arwah, sanggup amik cuti utk bersama arwah di hospital, aku sgt terharu melihat persahabatan yg begitu ikhlas dn akrab..arwah memg seorg yg sgt disenangi ramai..sebab itula waktu pengkebumiannya sgt ramai org datang, ada org kata mcm org kenduri kawin..itulah sikap baik arwah tiada seorg pun yg menyangkal..kwn2 dr jauh manapun sanggup datang utk menziarah..moga rohnya ditempatkan bersama org2 yg beriman..aminn..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan